top of page

Statut RC fundacji konsultingu
i rehabilitacji

tekst jednolity

 

Preambuła

 

Fundacja pod nazwą „RC fundacja konsultingu i rehabilitacji", zwana dalej „Fundacją”, ustanowiona została przez fundatora REHA CONSULT stowarzyszenie rejestrowane, zwane dalej „Fundatorem”, reprezentowane przez przewodniczącego Pana Michael Marterer, aktem notarialnym sporządzonym przez notariusza Pawła Flisa w jego kancelarii notarialnej przy ul. Rynek 28 w Golubiu-Dobrzyniu.

 

Rozdział I

Postanowienia ogólne

 

§ 1

Fundacja prowadzi działalność na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 roku o fundacjach (Dz.U. 2023 r., poz. 166), ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2024 r.; poz. 1491), oraz postanowień niniejszego Statutu.

§ 2

  1. Fundacja działa na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej.

  2. Siedzibą fundacji jest Toruń.

  3. Dla wykonania swoich zadań statutowych fundacja może tworzyć oddziały, stałe lub tymczasowe placówki terenowe.

  4. Dla właściwego realizowania statutowych celów Fundacja może prowadzić działalność także poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.

 

§ 3

Fundacja powołana została na czas nieoznaczony.

 

§ 4

  1. Fundacja posiada osobowość prawną.

  2. Realizacja zadań statutowych Fundacji może być prowadzona we współpracy z innymi podmiotami.

  3. Fundacja może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji, zwłaszcza o podobnych celach i formach działania.

 

§ 5

  1. Fundacja używa znaku graficznego odróżniającego Fundację od innych fundacji i stowarzyszeń o podobnych statutowych celach działania. Znak graficzny jest prawnie chroniony.

  2. Fundacja może ustanawiać odznaki, nagrody, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla Fundacji oraz idei przez Fundację realizowanych.

 

Rozdział II

Cele i formy działania Fundacji.

 

§ 6

Celem Fundacji jest:

  1. działalność na rzecz osób niepełnosprawnych, w szczególności osób chorych psychicznie i upośledzonych umysłowo; przeciwdziałaniu społecznej izolacji tych osób, wspieraniu ich społecznej akceptacji i integracji oraz tworzenie warunków umożliwiających im uczestnictwo we wszystkich dziedzinach życia społecznego;

  2. działalność na rzecz dehospitalizacji osób, które z powodu brakujących alternatywnych form opieki i wsparcia zostały nieprawidłowo umieszczone w szpitalach i klinikach psychiatrycznych, domach pomocy społecznej bądź innych placówkach;

  3. działalność na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób wykluczonych lub zagrożonych wykluczeniem społecznym, w szczególności ze względu na podeszły wiek, choroby, pokrzywdzenie przez zdarzenia losowe;

  4. pomoc społeczna, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i osób;

  5. ochrona i promocja zdrowia,

  6. działalność na rzecz osób w wieku emerytalnym;

  7. działalność na rzecz podmiotów ekonomii społecznej i przedsiębiorstw społecznych;

  8. pomoc ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą;

  9. działalność na rzecz kombatantów i osób represjonowanych;

  10.  działalność na rzecz weteranów i weteranów poszkodowanych.

 

§ 7

1. Fundacja realizuje cele statutowe w szczególności poprzez:

  1. udzielanie pomocy organizacyjnej, poradnictwa i kwalifikacji w stosunku do podopiecznych, oraz ich środowiska i otoczenia,

  2. prowadzenie działalności rzeczniczej na rzecz podopiecznych oraz grup docelowych Fundacji w stosunku do organów państwowych, organizacji pozarządowych i pożytku publicznego oraz instytucji prywatnych, działających w sektorze społecznym;

  3. tworzenie i prowadzenie samodzielnie lub wspólnie z innymi podmiotami placówek opieki i zatrudnienia dla osób potrzebujących pomocy, w szczególności dla osób upośledzonych umysłowo i chorych psychicznie, funkcjonalnie nastawionych na ponowną stopniową integrację podopiecznych Fundacji do społeczeństwa, bądź też permanentną opiekę, jeżeli stopień upośledzenia uniemożliwia usamodzielnienie;

  4. organizowanie różnorodnych form opieki, rehabilitacja, pielęgnacja, zatrudniania oraz kwalifikacja dla podopiecznych Fundacji, w szczególności osób niepełnosprawnych, starych, chorych, społecznie pokrzywdzonych;

  5. tworzenie możliwości prawnych i faktycznych aby zapewnić podopiecznym i grupom docelowym Fundacji warunków bytu i egzystencji, które są jak najbardziej zbliżone do normalnego, codziennego życia, np. w małych zintegrowanych jednostkach mieszkalnych;

  6. prowadzenie usług społecznych;

  7. organizowanie warsztatów, konferencji upowszechniających zdrowie psychiczne oraz uświadamiające problemy społeczne dotyczące stygmatyzacji osób z niepełnosprawnością, chorych zaburzonych psychicznie;

2. Oprócz realizacji inicjowanych przez siebie przedsięwzięć, Fundacja współdziała z innymi instytucjami, organizacjami i osobami dla osiągania wspólnych celów statutowych. Współdziałanie to może mieć charakter wsparcia organizacyjnego, częściowego lub całkowitego finansowania przedsięwzięcia albo pomocy w uzyskaniu niezbędnych funduszy  z innych źródeł.

3. Fundacja może tworzyć wyodrębnione w jej strukturze jednostki organizacyjne oraz zatrudniać pracowników i osoby współpracujące z Fundacją w różnych formach prawnych dla realizacji celów statutowych.

 

§ 8

  1. Fundacja prowadzi działalność w sferze zadań publicznych należących do zakresu jej statutowych celów we współpracy z organami administracji publicznej. Współpraca ta może odbywać się w szczególności w formach:

    1. przyjmowania zleceń od organów administracji publicznej dotyczących realizacji określonych zadań publicznych;

    2. wzajemnego informowania się o planowanych kierunkach działalności i współdziałania w celu zharmonizowania tych kierunków;

    3. konsultowania z organami administracji publicznej przygotowanych projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej Fundacji;

    4. tworzenia wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym.

  2. Współpraca, o której mowa w ust. 1, odbywa się na zasadach: pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności.

 

§ 9


1. Fundacja prowadzi nieodpłatną i odpłatną działalność pożytku publicznego, o której mowa w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.

2. Fundacja podejmuje nieodpłatną i odpłatną działalność pożytku publicznego, co wymaga rachunkowego wyodrębnienia tych form działalności w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów i wyników. Przepisy ustawy o rachunkowości stosuje się odpowiednio.

3. Fundacja podejmuje nieodpłatną działalność pożytku publicznego w zakresie:

  1. wydawanie książek (58.11.Z);

  2.  wydawanie czasopism i pozostałych periodyków (58.13.Z),

  3. pozostała działalność wydawnicza, z wyłączeniem w zakresie oprogramowania (58.19 Z),

  4. działalność usługowa w zakresie infrastruktury obliczeniowej, przetwarzania danych, zarządzania stronami internetowymi (hosting) i działalności powiązane (63.10),

  5. działalność wyszukiwarek internetowych oraz pozostała działalność usługowa                     w zakresie informacji(63.9),

  6. wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (68.20.Z),

  7. pozostała sprzedaż detaliczna niewyspecjalizowana (PKD 47.12.Z),

  8. sprzedaż detaliczna wyrobów związanych z kulturą i rekreacją (PKD 47.6),

  9. sprzedaż detaliczna pozostałych wyrobów z wyłączeniem pojazdów silnikowych,               w tym motocykli (PKD 47.7),

  10. restauracje i ruchome placówki gastronomiczne (PKD 56.1),

  11. okazjonalne i regularne przygotowywanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering) i pozostała gastronomiczna działalność usługowa (PKD 56.2),

  12. pozostałe formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 85.59),

  13. produkcja pozostałych wyrobów, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 32.99.Z),

  14. hotele i podobne obiekty zakwaterowania (PKD 55.10.Z),

  15. działalność w zakresie fizjoterapii (PKD 86.95.Z ),

  16. działalność w zakresie medycyny tradycyjnej, uzupełniającej i alternatywnej           (PKD 86.96.Z),

  17. pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 86.99),

  18. pomoc społeczna z zakwaterowaniem zapewniająca opiekę pielęgniarską                (PKD 87.10.Z),

  19. pomoc społeczna z zakwaterowaniem dla osób z zaburzeniami psychicznymi             lub uzależnieniami (PKD 87.20.Z),

  20. pomoc społeczna z zakwaterowaniem dla osób starszych lub osób                                  z niepełnosprawnościami ruchowymi (PKD 87.30.Z),

  21. pozostała pomoc społeczna z zakwaterowaniem (PKD 87.9),

  22. pomoc społeczna bez zakwaterowania dla osób starszych lub osób                                 z niepełnosprawnościami (PKD 88.10.Z),

  23. pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 88.99.Z),

  24. działalność w zakresie public relations i komunikacji (73.30),

  25. działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów (82.30.Z),

  26. działalność wspomagająca edukację (85.6),

  27. badanie rynku i opinii publicznej (73.20 Z),

  28.  działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana (94.99 Z).

    1. Fundacja podejmuje odpłatną działalność pożytku publicznego w zakresie:

  29. wydawanie książek (58.11.Z);

  30.  wydawanie czasopism i pozostałych periodyków (58.13.Z),

  31. pozostała działalność wydawnicza, z wyłączeniem w zakresie oprogramowania (58.19 Z),

  32. działalność usługowa w zakresie infrastruktury obliczeniowej, przetwarzania danych, zarządzania stronami internetowymi (hosting) i działalności powiązane (63.10),

  33. działalność wyszukiwarek internetowych oraz pozostała działalność usługowa                w zakresie informacji(63.9),

  34. wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (68.20.Z),

  35. pozostała sprzedaż detaliczna niewyspecjalizowana (PKD 47.12.Z),

  36. sprzedaż detaliczna wyrobów związanych z kulturą i rekreacją (PKD 47.6),

  37. sprzedaż detaliczna pozostałych wyrobów z wyłączeniem pojazdów silnikowych,            w tym motocykli (PKD 47.7),

  38. restauracje i ruchome placówki gastronomiczne (PKD 56.1),

  39. okazjonalne i regularne przygotowywanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering) i pozostała gastronomiczna działalność usługowa (PKD 56.2),

  40. pozostałe formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 85.59),

  41. produkcja pozostałych wyrobów, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 32.99.Z),

  42. hotele i podobne obiekty zakwaterowania (PKD 55.10.Z),

  43. działalność w zakresie fizjoterapii (PKD 86.95.Z ),

  44. działalność w zakresie medycyny tradycyjnej, uzupełniającej i alternatywnej           (PKD 86.96.Z),

  45. pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 86.99),

  46. pomoc społeczna z zakwaterowaniem zapewniająca opiekę pielęgniarską               (PKD 87.10.Z),

  47. pomoc społeczna z zakwaterowaniem dla osób z zaburzeniami psychicznymi            lub uzależnieniami (PKD 87.20.Z),

  48. pomoc społeczna z zakwaterowaniem dla osób starszych lub osób                                      z niepełnosprawnościami ruchowymi (PKD 87.30.Z),

  49. pozostała pomoc społeczna z zakwaterowaniem (PKD 87.9),

  50. pomoc społeczna bez zakwaterowania dla osób starszych lub osób                                  z niepełnosprawnościami (PKD 88.10.Z),

  51. pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 88.99.Z),

  52. działalność w zakresie public relations i komunikacji (73.30),

  53. działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów (82.30.Z),

  54. działalność wspomagająca edukację (85.6),

  55. badanie rynku i opinii publicznej (73.20 Z),

  56.  działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana (94.99 Z).

5. Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego, a dochód z działalności gospodarczej Fundacji służyć może wyłącznie realizacji celów statutowych.

 

Rozdział III

Majątek Fundacji.

 

§ 10

Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w wysokości 50.000 PLN, przyznany  w oświadczeniu woli o ustanowieniu Fundacji oraz składniki majątkowe nabyte w trakcie działalności Fundacji.

 

 

 

§ 11

  1. Dochody Fundacji mogą pochodzić z:

  1. darowizn pieniężnych i rzeczowych ;

  2. pieniędzy otrzymanych od podatników w ramach przekazywania 1% dochodu na organizację pożytku publicznego, w przypadku posiadania takiego statusu przez Fundację;

  3. ze spadków i zapisów,

  4. z odsetek od zdeponowanych w bankach funduszy,

  5. z dotacji, subwencji i innych form finansowania przez osoby prawne, w tym organy administracji publicznej,

  6. z dochodów ze zbiórek publicznych i loterii,

  7. dochodów z majątku nieruchomego i ruchomego,

  8. dochodów z praw majątkowych,

  9. z dywidendy i zysków z akcji i udziałów,

  10. z odpłatnej działalności pożytku publicznego,

  11. dochodów z działalności gospodarczej Fundacji.

  1. Fundacja ma prawo gromadzenia swoich funduszy w walucie polskiej oraz w walutach obcych w bankach zgodnie z przepisami polskiego prawa.

 

§ 12

Majątek oraz dochody Fundacji służy wyłącznie do realizację celów statutowych Fundacji oraz na pokrycie niezbędnych kosztów działalności Fundacji.

 

§ 13

Fundacja prowadzi gospodarkę finansową i rachunkowość według zasad obowiązujących        dla osób prawnych.

 

Rozdział IV

Organy Fundacji

 

§ 14

1. Organami Fundacji są:

  1. Rada Fundacji,

  2. Zarząd Fundacji,

  3. Komisja Rewizyjna.

 

2. Członkowie Rady Fundacji oraz Komisji Rewizyjnej pełnią swe funkcje honorowo z tym, że może im przysługiwać zwrot poniesionych kosztów podróży i zakwaterowania związanych z udziałem w posiedzeniu organu.

 

 

Podrozdział 1

Rada Fundacji

 

§ 15

  1. Rada Fundacji jest organem będącym najwyższą władzą w Fundacji.

  2. Radę Fundacji powołuje Fundator.

  3. Powołując Radę Fundacji i jej pierwszy skład Fundator przekazuje Radzie Fundacji całkowity i wyłączny wpływ na Fundację, z zastrzeżeniem roli Fundatora określonej w § 26 Statutu.

  4. Rada Fundacji może być organem jednoosobowym lub kolegialnym.

  5. Przewodniczącym Rady Fundacji jest osoba wskazana przy powołaniu Rady Fundacji przez Fundatora. W przypadku braku takiego wskazania lub trwałego czy okresowego braku możliwości sprawowania funkcji przez Przewodniczącego Rady Fundacji, Rada Fundacji może wybrać ze swego grona Przewodniczącego Rady Fundacji.

  6. Rada Fundacji może powołać kolejne osoby do swojego składu.

  7. Członek Rady Fundacji może wystąpić z Rady Fundacji, a członkowie Rady Fundacji powołani w trybie określonym w ust. 6 mogą być z Rady Fundacji odwołany przez Radę Fundacji.

  8. W razie śmierci członka Rady Fundacji w jego miejsce może wstąpić osoba wskazana przez zmarłego w testamencie lub w pisemnym oświadczeniu skierowanym do pozostałych członków Rady, a w razie braku takiego wskazania, o wyborze nowego członka decydują pozostali członkowie Rady Fundacji.

 

§ 16

  1. Rada Fundacji obraduje na posiedzeniach.

  2. Rada Fundacji zbiera się co najmniej raz w roku, przy czym Rada Fundacji może zebrać się w każdym czasie, w zależności od potrzeb.

  3. Posiedzenia Rady Fundacji zwołuje Przewodniczący Rady Fundacji z własnej inicjatywy bądź na wniosek Prezesa Fundacji lub innego członka Rady Fundacji.

  4. Rada Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwał przyjmowanych większością głosów, przy czym w przypadku kolegialnej Rady Fundacji złożonej z członków dokooptowanych do jej pierwszego składu powołanego przez Fundatora, uchwały są ważne, jeżeli ich podjęciu nie sprzeciwi się którykolwiek z członków Rady Fundacji jej pierwszego składu.

 

§ 17

Do zadań Rady Fundacji należy:

  1. podejmowanie uchwał w sprawie zmiany nazwy, celów lub statutu Fundacji, połączenia z inną fundacją lub likwidacji,

  2. powoływanie i odwoływane członków organów Fundacji na zasadach określonych w Statucie,

  3. powołanie Komisji Rewizyjnej, przyjmowanie informacji Komisji Rewizyjnej o działalności i rozwoju Fundacji,

  4. uchwalanie zaleceń co do kierunków działalności Zarządu Fundacji,

  5. ustalanie wynagrodzenia członków Zarządu, w tym Prezesa Fundacji oraz wysokości i zasad zwrotu poniesionych kosztów podróży i zakwaterowania związanych z udziałem w posiedzeniach organów Fundacji,

  6. rozpatrywanie sprawozdań merytorycznych i finansowych Zarządu Fundacji i ich akceptacja,

  7. rozpatrywanie sprawozdania finansowego Komisji Rewizyjnej i jego akceptacja,

  8. udzielanie absolutorium członkom Zarządu Fundacji i Komisji Rewizyjnej,

  9. podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach Fundacji nie zastrzeżonych dla innych organów Fundacji.

 

Podrozdział 2

Zarząd

 

§ 18

  1. Zarząd Fundacji kieruje jej działalnością i reprezentuje ją na zewnątrz, odpowiada za prawidłowe działanie Fundacji a zwłaszcza za zgodność tej działalności ze statutem              i przepisami prawa powszechnego.

  2. Członkowie Zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie z tytułu sprawowanych funkcji.

 

§ 19

  1. Zarząd Fundacji liczy od jednego do trzech członków. Zarząd Fundacji tworzy Prezes Zarządu zwany Prezesem Fundacji oraz w przypadku zarządu kolegialnego Wiceprezes lub Skarbnik.

  2. Członków Zarządu Fundacji, w tym Prezesa Fundacji powołuje i odwołuje Rada Fundacji.

  3. Zarząd Fundacji działa w oparciu o ustawy, Statut Fundacji i Regulamin Pracy Zarządu.

  4. Oświadczenia woli w imieniu Fundacji składa Prezes Fundacji jednoosobowo albo Wiceprezes i Skarbnik działający łącznie.

  5. W umowach między Fundacją a członkiem Zarządu Fundacji oraz w sporze z nią Fundację reprezentuje inny członek lub członkowie Zarządu zgodnie z zasadą reprezentacji określoną w ust. 4 lub członek Rady Fundacji wskazany w uchwale Rady Fundacji albo pełnomocnik wskazany przez Radę Fundacji w uchwale.

 

§ 20

Do kompetencji Zarządu Fundacji należy:

  1. opracowanie rocznych i wieloletnich programów działalności Fundacji wraz z preliminarzem  wydatków na realizację celów statutowych i pokrycia kosztów funkcjonowania Fundacji,

  2. ustalanie regulaminu określającego tryb przyznawania pomocy przez Fundację,

  3. tworzenie i likwidacja zakładów Fundacji oraz ustalanie regulaminów ich działalności,

  4. sporządzanie rocznych sprawozdań z działalności Fundacji oraz stanu jej finansów i przekazywanie Ministrowi sprawującemu nadzór nad Fundacją. Sprawozdania Zarządu Fundacji udostępnia się do publicznej wiadomości,

  5. powoływanie zespołów i komisji doradczych,

  6. utworzenie biura Fundacji, którego zadaniem jest obsługa administracyjna Fundacji,

  7. sprawowanie zarządu majątkiem Fundacji,

  8. uchwalanie Regulaminu Pracy Zarządu,

  9. rozpatrywanie sprawozdań doraźnych zespołów kontrolnych, opinii komisji problemowych i zespołów konsultantów,

  10. podejmowanie decyzji w każdej sprawie niezastrzeżonej do kompetencji innych organów Fundacji.

 

§ 21

  1.  Zarząd podejmuje decyzje w formie uchwał.

  2.  Do ważności uchwały Zarządu wymagana jest zwykła większość głosów, a w przypadku równej liczby głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.

 

 

§ 22

  1. Członek Zarządu Fundacji może zostać odwołany przez Radę Fundacji w każdym czasie.

  2. Odwołanie członka Zarządu Fundacji przez Radę Fundacji następuje w przypadku:

    1. choroby, ułomności, upadku sił powodujących trwałą niezdolność do pełnienia funkcji,

    2. przekroczenia 75 roku życia,

    3. niepełnienia obowiązków członka Zarządu przez okres dłuższy niż 6 miesięcy,

    4. nienależytego wykonywania funkcji członka Zarządu,

    5. istotnego naruszenia postanowień Statutu.

  3. Członek Zarządu Fundacji może złożyć rezygnację na ręce Przewodniczącego Rady Fundacji. Złożenie rezygnacji jest równoznaczne z wygaśnięciem funkcji członka Zarządu Fundacji. 

 

§ 23

  1. Członkom Rady Fundacji przysługuje prawo veta wobec uchwał Zarządu Fundacji podjętych w sprawach o których mowa w § 20 ust. 1-3 Statutu, które naruszają przepisy prawa lub postanowienia Statutu albo są sprzeczne z celami Fundacji lub naruszają jej interes.

  2. Veto wobec uchwał Zarządu Fundacji może być wniesione w terminie siedmiu dni od daty powzięcia wiadomości o uchwale Zarządu, nie później jednak niż w terminie trzydziestu dni od daty podjęcia uchwały.

  3. Zarząd Fundacji informuje Radę Fundacji o uchwałach podjętych w sprawach określonych w § 20 ust. 1-3 Statutu poprzez przesłanie treści uchwał w terminie 7 dni od ich podjęcia.

  4. Veto wnoszone jest do Przewodniczącego Rady Fundacji.

  5. Wniesienie veta wobec uchwały Zarządu wstrzymuje jej wykonanie.

  6. W razie wniesienia veta uchwała Zarządu podlega ocenie przez komisję powołaną przez Radę Fundacji. Terminy zgłaszania osób do komisji oraz termin rozpatrzenia veta przez komisję wyznacza Rada Fundacji.

  7. Komisja, o której mowa w ust. 6, może kwalifikowaną większością 3/4 głosujących uchylić uchwałę Zarządu wobec której zgłoszono veto. Nieosiągnięcie wymaganej większości lub przekroczenie terminu wyznaczonego do załatwienia sprawy oznacza utrzymanie uchwały Zarządu Fundacji w mocy.

 

Podrozdział 3

Komisja Rewizyjna

 

§ 24

  1. Komisja Rewizyjna jest nieobligatoryjnym organem kolegialnym Fundacji, który Rada Fundacji może powołać doraźnie lub na stałe.

  2. Komisja Rewizyjna jest wyodrębnionym, niezależnym od Zarządu Fundacji organem nadzoru Fundacji.

  3. Komisja Rewizyjna składa się z 3 do 5 osób, w tym Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, którego wskazuje Rada Fundacji.

  4. Komisja Rewizyjna powołana doraźnie pełni swoją funkcję przez czas określony w uchwale o jej powołaniu lub do czasu wykonania zadania, do której została powołana.

  5. Komisja Rewizyjna powołana na stałe ma charakter kadencyjny. Kadencja Komisji Rewizyjnej trwa pięć lat i upływa z dniem powołania Komisji Rewizyjnej na kolejną kadencję.

  6. Komisja Rewizyjna sprawdza prawidłowość gospodarki finansowej Fundacji, upoważniona jest do przeglądania wszystkich dokumentów oraz bezpośredniego sprawdzania jej stanu majątkowego.

  7. Komisja Rewizyjna powołana na stałe przedstawia Radzie Fundacji oraz Zarządowi Fundacji do końca lutego roczne sprawozdanie z prowadzonych kontroli wraz z wnioskami.

  8. Komisja Rewizyjna w każdym czasie informuje Radę Fundacji o nieprawidłowościach dostrzeżonych w działalności Fundacji.

  9. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić jednocześnie funkcji członka Zarządu Fundacji ani pozostawać z nim w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia.

  10. Członkiem Komisji Rewizyjnej może być wyłącznie osoba, która nie była skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo skarbowe popełnione z winy umyślnej.

  11. Komisja Rewizyjna obraduje na posiedzeniach, które są protokołowane. Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają większością 2/3 głosów osób głosujących.

  12. Rada Fundacji może odwołać członków Komisji Rewizyjnej.

 

Rozdział V

Sprawozdawczość Fundacji

§ 25

  1. Fundacja sporządza roczne sprawozdanie merytoryczne ze swojej działalności, oraz podaje je do publicznej wiadomości w sposób umożliwiający zapoznanie się z tym sprawozdaniem przez zainteresowane podmioty.

  2. Fundacja sporządza i ogłasza roczne sprawozdanie finansowe.

  3. Fundacja stosuje przepisy ustawy o rachunkowości.

  4. Fundacja przekazuje ministrowi zdrowia sprawozdania, o których mowa w ust. 1 i 2.

 

Rozdział VI

Szczególne uprawnienia Fundatora

§ 26

  1. Fundatorowi przysługują następujące szczególne uprawnienia:

    1. zmiana Preambuły, w tym nazwy Fundacji, wymaga każdorazowo uprzedniej pisemnej zgody Fundatora;

    2. połączenie Fundacji z inną fundacją, członkostwo Fundacji w międzynarodowych organizacjach lub podjęcie działania przez Fundację poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej na terenie państw w których językiem urzędowym jest język niemiecki wymaga każdorazowo uzyskania uprzedniej pisemnej zgody Fundatora;

    3. Fundator ma prawo wyznaczyć dwóch swoich przedstawicieli, którzy raz do roku odbędą wizytę w siedzibie Fundacji w celu obserwowania działalności Fundacji oraz zapoznania się ze sposobem realizacji jej celów statutowych. Fundacja pokrywa koszty przyjazdu oraz pobytu przedstawicieli Fundatora w ramach realizacji tego uprawnienia.

  2. Uprawnienia Fundatora wskazane w niniejszym paragrafie mają charakter trwały. Zmiana lub usunięcie określonych w niniejszym paragrafie uprawnień Fundatora wymaga uzyskania jego uprzedniej pisemnej zgody.

 

 

Rozdział VII

Zmiana Statutu i celu Fundacji

 

§ 27

Zmian Statutu dokonuje Rada Fundacji na zasadach określonych w Statucie. Zmiany Statutu mogą dotyczyć celów Fundacji.

 

Rozdział VIII

Połączenie z inną fundacją

 

§ 28

1. Fundacja może połączyć się z inną fundacją o podobnych celach statutowych. Połączenie następuje na warunkach określonych przez obie strony.
2. Decyzję o połączeniu podejmuje Rada Fundacji w formie uchwały, która dla swej ważności wymaga 2/3 głosów, z zastrzeżeniem § 16 ust. 4 Statutu oraz § 26 ust. 1 pkt. 2 Statutu.

 

Rozdział IX

Likwidacja fundacji

§ 29

  1. Uchwałę o likwidacji Fundacji podejmuje Rada Fundacji na zasadach określonych                  w Statucie oraz ustawie o fundacjach.

  2. Uchwała o likwidacji wymaga większości 2/3 głosów z zastrzeżeniem § 16 ust. 4 Statutu.

  3. Rada Fundacji ustanawia likwidatora.

  4. Do zakresu zadań likwidatora należy w szczególności:
    1) złożenie wniosku o likwidację do sądu rejestrowego,
    2) wezwanie wierzycieli fundacji w trybie komunikatów prasowych do zgłoszenia sowich wierzytelności w ciągu 3 miesięcy od daty ukazania się komunikatów,
    3) przedłożenie bilansu o otwarciu likwidacji i listy wierzycieli,
    4) przedłożenie planu finansowego likwidacji oraz planu spłaty wierzytelności,
    5) pozyskanie wierzytelności, spłata długów, spieniężenie majątku fundacji,
    6) przekazanie wskazanym organizacjom środków majątkowych, które pozostały po zaspokojeniu wierzycieli,
    7) przedłożenie do sądu rejestrowego zakończenia likwidacji i wniosku o wykreślenie fundacji z rejestru,
    8) przekazanie aktu fundacji o archiwum państwowego.

  5. Środki majątkowe pozostałe po działalności Fundacji zostają przekazane na rzecz działających w Rzeczpospolitej Polskiej fundacji o zbliżonych celach. Decyzję w tej sprawie podejmuje Rada Fundacji.

 

Kontakt

ADRES:

ul. Łódzka 52, 87-100 Toruń

ul. Podgórska 16b, 87-100 Toruń

​BIURO:

czynne poniedziałek- piątek

8.00 - 12.00

TELEFON / FAX:

(56) 655 06 77

​795-456-653

E-MAIL:

info@rc-fundacja.pl

  • Facebook - Black Circle

Znajdź Nas

Biuletyn RC fkr

DZIĘKUJEMY

miasto-totun-herb.jpg
bottom of page